wtorek, 8 marca 2016

Elektroniczny system naliczania opłat



Niemałą ciekawostkę dla fanów najnowszych rozwiązań technicznych może stanowić nowy belgijski podatek. Chodzi tutaj o Viapass. Jest to ciekawy, obsługiwane za pomocą rozwiązań elektronicznych podatek, który muszą zapłacić ci, posługujący się samochodami ciężarowymi. Dodać należy, że chodzi tutaj o te samochody ciężarowe, które ważą ponad 3,5 tony. Ściślej to obowiązuje on na terenie Brukseli, Walonii oraz Flandrii. A jego wysokość będzie zależeć głównie od realnie przebytych kilometrów, ale nie tylko.


Naliczanie kilometrów

Główne kryterium naliczania nam należności to liczba kilometrów, które nasz pojazd przebył. No dobrze, ale jak one mają być naliczane? W tym celu każdy samochód ciężarowy musi posiadać urządzenie pokładowe. Po angielsku nazywa się ono On board unit, w skrócie jest to OBU. To sprzężone z satelitą urządzenie, wyposażone we własne podzespoły elektroniczne, stanowiące mikrokomputer będzie rejestrować liczbę przebytych przez nas kilometrów i wysyłać dane do odpowiednich serwerów. To specjalistyczne urządzenie otrzymamy po wpłaceniu kaucji w wysokości 135 euro. Jest to kolejny wydatek. O ile dla samych Belgów lub mieszkańców innych krajów będących w strefie euro nie będzie to duże obciążenie, o tyle dla niektórych przewoźników z Polski czy Ukrainy może to stanowić problem.

Urządzenie pokładowe, czyli OBU podłączymy do gniazda zapalniczki lub do instalacji elektrycznej. Z jednej strony nie wymaga to wielkich zabiegów, z drugiej może stanowić pewne utrudnienie. Gniazdo zapalniczki to nie jest pewne źródło zasilania.

Dalsze elektronizacja

Cały system podatkowy obsługiwany jest drogą elektroniczną. Na rynku dostępne są różne urządzenia pokładowe – OBU. Różnią się one funkcjami i cechami, ale zasadniczo wszystkie posiadają łączność satelitarną. Każde z nich może po zmierzeniu liczby kilometrów, które trzeba było minąć, przesłać odpowiednie dane do satelitów i w rezultacie do dalszych serwerów. Istnieją nawet strony internetowe, na których będziemy mogli dowiedzieć się czegoś więcej na temat opłat, które będziemy musieli wpłacić za przebytą trasę.

Rozliczenia będą mogły być dokonywane w trybach pre-paid oraz post-paid. Średnia stawka za przejechany kilometr to 0,15 euro. Ale to jest wartość średnia, która będzie się różniła. Podatek obowiązuje na terenie trzech regionów – Flandria, Bruksela oraz Walonia. Na obszarze Walonii do podatku doliczany jest również podatek VAT. We Flandrii oraz Brukseli nie jest on naliczany.

Za funkcjonowanie systemu odpowiada konsorcjum Satellic N.V. Ona odpowiada za funkcjonowanie systemu jako całości, a także dostarczanie urządzeń pokładowych. Kolejne istotne firmy z punktu widzenia tego systemu to DKV, Shell oraz UTA. Firma UTA chciała nawet przygotować kierowców na wprowadzenie tego podatku zanim zaczął on formalnie obowiązywać. Można było już wcześniej dokonać rejestracji i zamówić urządzenie pokładowe. Te urządzenia można zamówić w każdej z powyższych firm. Można również dokonać w nich rejestracji, pobrać wszelkie potrzebne informacje itd.


Belgia to przykład tego, że nawet podatek może być obsługiwany za pomocą najnowszej elektroniki. Dotyczy to całokształtu jego obsługi. Z punktu widzenia nowinek technicznych jest to ciekawe dokonanie. Tylko czy przewoźnicy będą zadowoleni.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz