czwartek, 14 lipca 2016

W miejsce eurowiniet


Eurowinieta to znana na terenie Unii Europejskiej opłata pobierana od samochodów ciężarowych, których masa przekracza 12 ton. Opłata naliczana jest za korzystanie z autostrad i płatnych dróg ekspresowych. Opłata ta obowiązuje na terenie niektórych krajów. Należą do nich : Szwecja, Dania, Luksemburg oraz Holandia. Ale to, że nie wszystkie państwa stosują ten system nie oznacza, że nie stosują one różnych systemów płatniczych. Przykładem jest tutaj Belgia, w której od 1 kwietnia 2016 roku obowiązuje nowy system poboru opłat na drogach. Nazywa się on Viapass.


Belgijski system podatkowy

Belgijskim systemem podatkowym objęte są wszystkie pojazdy ciężarowe o masze powyżej 3,5 tony. Jest to zaostrzenie reguł w stosunku do eurowiniet. W ich przypadku opłatą były pojazdy o masie przekraczającej 12 ton. Co więcej wysokość opłaty zależeć będzie nie tylko od masy pojazdu, ale również od klasy emisji jego spalin. Przy czym opłata ta będzie zróżnicowana w zależności od terytorium kraju. Wspomnieć należy tutaj o trzech regionach – Bruksela, Flandria oraz Walonia. I tak w tamtych rejonach pojazd ciężarowy o masie powyżej 32 ton o klasie Euro 0 – 2 opłata będzie wynosić 0,2 do 0,292 euro. Oczywiście opłata naliczana jest za każdy przebyty kilometr.

Uzasadnienie

Warto wspomnieć o uzasadnieniu wprowadzenia podatku Viapass. Jest on bardziej restrykcyjny w stosunku do eurowieniet, a to nie jest na rękę kierowcą samochodów ciężarowych. W przypadku eurowiniet opłatą były objęte pojazdy o masie ponad 12 ton, a w przypadku Viapass pojazdy o masie ponad 3,5 tony. Viapass obowiązuje na belgijskich autostradach oraz wybranych drogach lokalnych. Celem jest optymalizacja ruchu drogowego. Pojazdy ciężarowe są utrudnieniem dla ruchu drogowego. Nie tylko dlatego, że zajmują one więcej przestrzeni i ograniczają tym samym możliwość wykonywania manewru innym uczestnikom drogi. Ich duża liczba stanowi również utrudnienie. Wprowadzenie opłaty nałożonej na te samochody ma na cele zmniejszenie ich natężenia w niektórych obszarach.

Wpływy z tego podatku mają na celu iść na polepszenie infrastruktury drogowej. Ma to na celu spowodowanie, że za dodatkowe wpływy do budżetu polepszona zostanie jakość dróg. A na tym mają skorzystać wszyscy.

Dodatkowe obowiązki

Wprowadzenie tej opłaty nakłada na kierowcach samochodów ciężarowych dodatkowy obowiązek. Muszą oni zaopatrzeć swój pojazd w urządzenie pokładowego rejestrującego przebyte kilometry. Jest to istotne, aby podliczyć wysokość naliczanej opłaty w sposób sprawiedliwy. Przy naliczaniu wysokości taryf uwzględnia się przebytą odległość, wagę pojazdu, typ drogi, region, klasę emisji spalin pojazdu(Euro) itp. Całość przemnożona przez siebie to opłata, którą należy uiścić do budżetu państwa.

Czy wprowadzenie tego podatku to dobry pomysł – jest on z pewnością niekorzystny dla kierowców samochodów ciężarowych, a także dla firm transportowych. Będą musieli oni płacić za przebyte kilometry. Ale chodzi o rozładowanie natężenia samochodów ciężarowych na niektórych drogach. I przy okazji dodatkowe wpływy do budżetu. Opłata obowiązuje od 1 kwietnia 2016 roku. Co z tego wyjdzie – czas pokaże.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz