Eurowinieta to znana na terenie Unii
Europejskiej opłata pobierana od samochodów ciężarowych, których
masa przekracza 12 ton. Opłata naliczana jest za korzystanie z
autostrad i płatnych dróg ekspresowych. Opłata ta obowiązuje na
terenie niektórych krajów. Należą do nich : Szwecja, Dania,
Luksemburg oraz Holandia. Ale to, że nie wszystkie państwa stosują
ten system nie oznacza, że nie stosują one różnych systemów
płatniczych. Przykładem jest tutaj Belgia, w której od 1 kwietnia
2016 roku obowiązuje nowy system poboru opłat na drogach. Nazywa
się on Viapass.
Belgijski system podatkowy
Belgijskim systemem podatkowym objęte
są wszystkie pojazdy ciężarowe o masze powyżej 3,5 tony. Jest to
zaostrzenie reguł w stosunku do eurowiniet. W ich przypadku opłatą
były pojazdy o masie przekraczającej 12 ton. Co więcej wysokość
opłaty zależeć będzie nie tylko od masy pojazdu, ale również od
klasy emisji jego spalin. Przy czym opłata ta będzie zróżnicowana
w zależności od terytorium kraju. Wspomnieć należy tutaj o trzech
regionach – Bruksela, Flandria oraz Walonia. I tak w tamtych
rejonach pojazd ciężarowy o masie powyżej 32 ton o klasie Euro 0 –
2 opłata będzie wynosić 0,2 do 0,292 euro. Oczywiście opłata
naliczana jest za każdy przebyty kilometr.
Uzasadnienie
Warto wspomnieć o uzasadnieniu
wprowadzenia podatku Viapass. Jest on bardziej restrykcyjny w
stosunku do eurowieniet, a to nie jest na rękę kierowcą samochodów
ciężarowych. W przypadku eurowiniet opłatą były objęte pojazdy
o masie ponad 12 ton, a w przypadku Viapass pojazdy o masie ponad 3,5
tony. Viapass obowiązuje na belgijskich autostradach oraz wybranych
drogach lokalnych. Celem jest optymalizacja ruchu drogowego. Pojazdy
ciężarowe są utrudnieniem dla ruchu drogowego. Nie tylko dlatego,
że zajmują one więcej przestrzeni i ograniczają tym samym
możliwość wykonywania manewru innym uczestnikom drogi. Ich duża
liczba stanowi również utrudnienie. Wprowadzenie opłaty nałożonej
na te samochody ma na cele zmniejszenie ich natężenia w niektórych
obszarach.
Wpływy z tego podatku mają na celu
iść na polepszenie infrastruktury drogowej. Ma to na celu
spowodowanie, że za dodatkowe wpływy do budżetu polepszona
zostanie jakość dróg. A na tym mają skorzystać wszyscy.
Dodatkowe obowiązki
Wprowadzenie tej opłaty nakłada na
kierowcach samochodów ciężarowych dodatkowy obowiązek. Muszą oni
zaopatrzeć swój pojazd w urządzenie pokładowego rejestrującego
przebyte kilometry. Jest to istotne, aby podliczyć wysokość
naliczanej opłaty w sposób sprawiedliwy. Przy naliczaniu wysokości
taryf uwzględnia się przebytą odległość, wagę pojazdu, typ
drogi, region, klasę emisji spalin pojazdu(Euro) itp. Całość
przemnożona przez siebie to opłata, którą należy uiścić do
budżetu państwa.
Czy wprowadzenie tego podatku to dobry
pomysł – jest on z pewnością niekorzystny dla kierowców
samochodów ciężarowych, a także dla firm transportowych. Będą
musieli oni płacić za przebyte kilometry. Ale chodzi o rozładowanie
natężenia samochodów ciężarowych na niektórych drogach. I przy
okazji dodatkowe wpływy do budżetu. Opłata obowiązuje od 1
kwietnia 2016 roku. Co z tego wyjdzie – czas pokaże.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz