Na ulicach naszych miast, a także na
drogach łączących poszczególne miasta widzimy nieustanny ruch
uliczny. Pojazdy różnego rodzaju – te mniejsze, i te większe.
Samochody osobowe to samochody, które wożą każdego z nas. To
dzięki nim jeździmy do pracy i w różne miejsca. Autobusy oraz
tramwaje pozwalają nam się poruszać w przestrzeni miejskiej.
Samochody ciężarowe natomiast wożą ogromne ciężary, nawet kilka
ton do różnych miejsc.
Problem tylko w tym, że natężenie
ruchu drogowego bywa czasem zbyt duże w określonych miejscach, a
zbyt niskie w innych. A samochody ciężarowe mogą zagrażać innym
uczestnikom ruchu drogowego. Dlatego różne państwa wdrażają
rozwiązania mające na celu redukcję optymalizację ruchu
ciężarowego. Przykładem jest Belgia.
Podatek Viapass
Ostatnio sporo szumu powstało wokół
podatku Viapass, które ma obowiązywać w Belgii od 1 kwietnia 2016
roku. Decyzję o jego wprowadzenie podjęły trzy regiony Belgii –
Brukselski, Flamandzki oraz Waloński. Podatek naliczany jest od
przebytych kilometrów. Dotyczy on pojazdów o ciężarze powyżej
3,5 t. Wprowadzenie tego podatku ma zasadniczo dwa celu, pierwszym z
nich jest optymalizacja wykorzystania przestrzeni drogowej przez
ciężarówki. Drugi cel do generowanie przychodów. Zyski z tego
podatku mają służyć usprawnieniu infrastruktury drogowej.
Ogólne zasady pobierania opłat
Podatek ten ma być naliczany głównie
na belgijskich autostradach. Oprócz tego ma być naliczany na
niektórych drogach lokalnych. Naliczany będzie od kilometrów
przebytych przez samochody ciężarowe. Wysokość opłaty będzie
zależeć również od tonażu oraz klasy i emisji spalin. Wysokość
tego podatku będzie zróżnicowana w różnych rejonach kraju.
Przykładowo w regionach Bruksela, Flandria i Walonia od pojazdów o
tonażu powyżej 32 ton i normie Euro 5 opłaty wynosić będzie od
0,128 do 0,213 euro za każdy przebyty kilometr. Natomiast kierowcy
pojazdów o klasach Euro 0, 1 i 2 będą musieli uiścić podatek w
wysokości 0,2 – 0,292 euro. Oczywiście za 1 km.
Sposób naliczania
Ale skąd właściwie wiadomo ile
kilometrów przebył określony samochód ciężarowy? Pomyślano i o
tym. Każdy kierowca samochodu ciężarowego jest zobowiązany
zainstalować w swoim pojeździe odpowiednie urządzenie pokładowe.
Podczas jazdy na obszarach objętych opłatą urządzenie będzie
naliczać przebyte kilometry. Wysokość naliczanej opłaty będzie
więc zależna od kilku czynników. A będą nimi: waga pojazdu,
klasa emisji spalin, typ drogi i regionu oraz przebyta odległość.
Na podstawie tych czynników będzie naliczana opłata, którą ma
zapłacić kierowca samochodu ciężarowego.
A więc niestety – od kwietnia
kierowcy samochodów ciężarowych na terenie Belgii zmuszeni są
płacić podatek. Ale nie dotyczy to całej Belgii. Podobne
rozwiązanie można również zauważyć we Francji, gdzie
wprowadzono podatek ekologiczny. Również nalicza się go od
samochodów ciężarowych poruszających się po ważnych drogach.
Bezpośrednim celem wprowadzenia tego podatku jest optymalizacja,
czyli m.in. redukcja na wybranych odcinkach, ruchu drogowego.
Samochody ciężarowe stanowią pewne zagrożenie. A zyski mają iść
na szczytny cel. Czy to dobra droga? Czas pokaże.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz