niedziela, 19 czerwca 2016

Optymalizacja sieci dróg


Na ulicach naszych miast, a także na drogach łączących poszczególne miasta widzimy nieustanny ruch uliczny. Pojazdy różnego rodzaju – te mniejsze, i te większe. Samochody osobowe to samochody, które wożą każdego z nas. To dzięki nim jeździmy do pracy i w różne miejsca. Autobusy oraz tramwaje pozwalają nam się poruszać w przestrzeni miejskiej. Samochody ciężarowe natomiast wożą ogromne ciężary, nawet kilka ton do różnych miejsc.


Problem tylko w tym, że natężenie ruchu drogowego bywa czasem zbyt duże w określonych miejscach, a zbyt niskie w innych. A samochody ciężarowe mogą zagrażać innym uczestnikom ruchu drogowego. Dlatego różne państwa wdrażają rozwiązania mające na celu redukcję optymalizację ruchu ciężarowego. Przykładem jest Belgia.

Podatek Viapass

Ostatnio sporo szumu powstało wokół podatku Viapass, które ma obowiązywać w Belgii od 1 kwietnia 2016 roku. Decyzję o jego wprowadzenie podjęły trzy regiony Belgii – Brukselski, Flamandzki oraz Waloński. Podatek naliczany jest od przebytych kilometrów. Dotyczy on pojazdów o ciężarze powyżej 3,5 t. Wprowadzenie tego podatku ma zasadniczo dwa celu, pierwszym z nich jest optymalizacja wykorzystania przestrzeni drogowej przez ciężarówki. Drugi cel do generowanie przychodów. Zyski z tego podatku mają służyć usprawnieniu infrastruktury drogowej.

Ogólne zasady pobierania opłat

Podatek ten ma być naliczany głównie na belgijskich autostradach. Oprócz tego ma być naliczany na niektórych drogach lokalnych. Naliczany będzie od kilometrów przebytych przez samochody ciężarowe. Wysokość opłaty będzie zależeć również od tonażu oraz klasy i emisji spalin. Wysokość tego podatku będzie zróżnicowana w różnych rejonach kraju. Przykładowo w regionach Bruksela, Flandria i Walonia od pojazdów o tonażu powyżej 32 ton i normie Euro 5 opłaty wynosić będzie od 0,128 do 0,213 euro za każdy przebyty kilometr. Natomiast kierowcy pojazdów o klasach Euro 0, 1 i 2 będą musieli uiścić podatek w wysokości 0,2 – 0,292 euro. Oczywiście za 1 km.

Sposób naliczania

Ale skąd właściwie wiadomo ile kilometrów przebył określony samochód ciężarowy? Pomyślano i o tym. Każdy kierowca samochodu ciężarowego jest zobowiązany zainstalować w swoim pojeździe odpowiednie urządzenie pokładowe. Podczas jazdy na obszarach objętych opłatą urządzenie będzie naliczać przebyte kilometry. Wysokość naliczanej opłaty będzie więc zależna od kilku czynników. A będą nimi: waga pojazdu, klasa emisji spalin, typ drogi i regionu oraz przebyta odległość. Na podstawie tych czynników będzie naliczana opłata, którą ma zapłacić kierowca samochodu ciężarowego.

A więc niestety – od kwietnia kierowcy samochodów ciężarowych na terenie Belgii zmuszeni są płacić podatek. Ale nie dotyczy to całej Belgii. Podobne rozwiązanie można również zauważyć we Francji, gdzie wprowadzono podatek ekologiczny. Również nalicza się go od samochodów ciężarowych poruszających się po ważnych drogach. Bezpośrednim celem wprowadzenia tego podatku jest optymalizacja, czyli m.in. redukcja na wybranych odcinkach, ruchu drogowego. Samochody ciężarowe stanowią pewne zagrożenie. A zyski mają iść na szczytny cel. Czy to dobra droga? Czas pokaże.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz