sobota, 23 kwietnia 2016

Czy jest podatność transportowa i jakie są jej rodzaje?



Podatność transportowa to najogólniej mówiąc, stopień odporności danego ładunku na skutki i warunki procesu transportowego. Dzielimy ją na podatność naturalną, techniczną, ekonomiczną, transportową, przeładunkową oraz przechowalniczą. Podatność naturalna wynika z rodzaju ładunku i jego wytrzymałości, wrażliwości na długi czas transportu, magazynowania, na uszkodzenia, warunki otoczenia, takie jak wilgotność powietrza, temperaturę, naświetlenie, podatności na wchłanianie zapachów z otoczenia lub wydzielanie własnych woni, a także z podatności na samozapłon, łatwopalność lub wybuch. Najmniejszą podatność do transportu mają np. świeże kwiaty, podatne na temperaturę, światło, zniszczenia.
Małą odporność na transport mają też ładunki, wykonane ze szkła, a także świeże produkty spożywcze. Odporność techniczna ładunku zależy od materiału, z jakiego został wykonany, jego kształtu, objętości, przestrzenności i wielkości. Ładunki mogą być przewożone w opakowaniu, dostosowanym do jego kształtu, wielkości i ciężaru, a także bez opakowania. Kolejnym rodzajem podatności jest podatność ekonomiczna. Określana jest poprzez wartość przewożonych produktów w stosunku do wartości transportu. Najprościej mówiąc, podatność ekonomiczna zależna jest od wartości przewożonych produktów. Podatność ładunkowa określa, czy przewożone ładunki mogą być przy transporcie spiętrzone, czy też nie. Podatność przechowalnicza odnosi się do warunków i czasu trwania transportu oraz magazynowania ładunku. Jedne produkty mogą leżeć dłużej, inne mają krótszy czas przydatności.

Od czego zależy podatność transportowa?

Ogólnie mówiąc, podatność transportowa jest zależna od zabezpieczenia ładunku, jego właściwości, cech fizycznych, chemicznych, a także od czynności, wykonywanych podczas transportu. Ładunkami znacznie utrudniającymi proces transportowy są ładunki niebezpieczne, a także nadmiernie wrażliwe na warunki i czas trwania procesu transportowego. Od podatności transportowej zależny jest sposób załadunku. Technologie transportu dzielimy na uniwersalne, specjalizowane, ręczne, zunifikowane, zmechanizowane i zautomatyzowane. Wśród podstawowych sposobów wyróżnić możemy nasypywanie, napełnianie, podnoszenie, wciąganie, wtaczanie ładunku. Każdy ładunek ma jasno określoną temperaturę zapłonu. Istnieją ładunki, które są szczególnie wrażliwe na czas trwania transportu. Mogą one zmieniać się pod wpływem światła, temperatury, wilgotności, a także właściwości samego ładunku. W ładunkach spożywczych natomiast, pod wpływem temperatury, wilgotności, światła, zachodzą procesy biochemiczne. Ważne jest dokładne zapoznanie się z właściwościami ładunku, ma to bowiem znaczenie w kwestii wietrzenia magazynów oraz środków transportu. Istnieją wykazy produktów wraz z maksymalnym czasem, jaki produkt może spędzić w transporcie bądź w magazynie, nim trafi do odbiorcy. Należy pamiętać, że od momentu odebrania ładunku aż do jego przekazania do rąk odbiorcy, za bezpieczeństwo ładunku odpowiedzialny jest przewoźnik.

2 komentarze:

  1. Szukając serwisu, który mógłby zająć się moim samochodem, trafiłem na https://autokorbas.pl/. Od tego momentu nie muszę się już martwić o stan techniczny mojego auta. Profesjonalna diagnoza, transparentność kosztów i miła obsługa to cechy, które wyróżniają ten serwis na tle innych. Gorąco polecam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Prowadzicie firmę transportową? Jeśli zastanawiacie się nad rozszerzeniem działalności na Europę to zobaczcie jak firma https://tollway.pl/ może Wam w tym pomóc. Oferują rozwiązania dzięki którym łatwiej można rozliczać się z opłat drogowych, podatku VAT należnego za granicami. Firma pomaga wdrożyć takie przydatne rozwiązania.

    OdpowiedzUsuń