Transport kolejowy jest metodą transportu,
zyskującym coraz większą popularność. Jego niezaprzeczalną
zaletą jest brak korków na trasie, w przeciwieństwie do
występowania częstych korków w przypadku używania transportu
samochodowego. Pozwala to na znacznie szybsze pokonanie dystansu.
Inną zaletą transportu kolejowego jest stosunek ceny do odległości
– im odległość jest większa, tym przejazd jest tańszy. Jest to
bardzo korzystne, zwłaszcza w przypadku długich dystansów do
pokonania. Zaletą transportu za pośrednictwem kolei jest jej
ogromna pojemność.
Pociąg kolejowy może jednorazowo przewieźć
ogromne ilości ładunku, np. węgla. Sieć linii kolejowych jest
obecnie świetnie rozwinięta, zajmuje znacznie mniej miejsca niż
sieci dróg. W większych miastach buduje się metra – świetny
patent na zaoszczędzenie miejsca w mieście, zatłoczone dworce i
przystanki. Transport kolejowy ma jednak kilka wad. Po pierwsze,
istnieje ryzyko awaryjnego hamowania lub wstrząsu, który może
zniszczyć przewożony ładunek. Takie ryzyko występuje zresztą w
zasadzie we wszystkich środkach transportu. Istnieje ryzyko
kradzieży, znacznie większe niż w przypadku innych środków
transportu. Ponadto, budowa linii kolejowej jest bardzo kosztowna i
długotrwała.Cechy charakterystyczne transportu kolejowego
Głównymi cechami charakterystycznymi dla transportu kolejowego jest masowość przewozów, sieć połączeń kolejowych, dostosowana do lokalizacji głównych rynków zaopatrzeń, a także niskie stawki przewozowe. Kolej jest bezpieczna dla środowiska, nie emituje tak ogromnej ilości szkodliwych substancji jak inne środki transportu. Do przewozu ładunku służy tzw. tabor kolejowy, składający się z taboru przewozowego oraz pojazdów pomocniczych. Tabor przewozowy składa się z pojazdów trakcyjnych, posiadających własny układ napędowy, wagonów osobowych i wagonów towarowych. Pojazdem trakcyjnym jest np. lokomotywa.
Statystyki dotyczące transportu kolejowego
Statystyki zawarte w Master Planie dla transportu kolejowe w Polsce do 2030 roku mówią o wzroście przewozów w dwóch grupach. Pierwszą z nich są przewozy na duże odległości, pomiędzy dwoma dużymi ośrodkami miejskimi, realizowane przez szybkie pociągi. Drugą grupą są przewozy aglomeracyjne, wykonywane w miastach, gdzie wybór kolei jako środka transportu jest atrakcyjna ze względu na duże natężenie ruchu drogowego. Prognozy mówią o szansie zyskania przewagi transportu kolejowego nad transportem drogowym. Wiele zalet przemawia za tym, że podróż oraz przewóz ładunków jest łatwiejszy, szybszy, bezpieczniejszy i bardziej komfortowy niż za pośrednictwem transportu samochodowego. Podstawowym warunkiem wzrostu zastosowania transportu kolejowego jest odpowiednio i zadowalająco rozwinięta infrastruktura sieci kolejowej. Infrastrukturę tę dzielimy na liniową i punktową. Punktową stanowią posterunki ruchu i punkty ekspedycyjne, liniową natomiast wszystkie drogi kolejowe, zarówno pierwszorzędne, drugorzędne, jak i infrastruktury liniowe znaczenia miejscowego.
Nasza firma z kolei stawia na transport drogowy, ten w naszym przypadku jest bardziej efektywny. Każdy eksport wymaga odpowiednich dokumentów. Tak firma https://ccrw.pl/eksport-na-ukraine/ zajmuje się zajmuje certyfikacjami na wschód.
OdpowiedzUsuńDawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńNigdy jakoś na tych kwestiach się nie zastanawiałem, ale ogólnie sam transport jest przecież ważny. Od razu mogę każdemu polecić doskonałą firmę https://transport-gdansk.pl/ która zna się na transporcie jak mało kto.
OdpowiedzUsuń