środa, 11 maja 2016

Wady i zalety transportu kolejowego


Transport kolejowy jest metodą transportu, zyskującym coraz większą popularność. Jego niezaprzeczalną zaletą jest brak korków na trasie, w przeciwieństwie do występowania częstych korków w przypadku używania transportu samochodowego. Pozwala to na znacznie szybsze pokonanie dystansu. Inną zaletą transportu kolejowego jest stosunek ceny do odległości – im odległość jest większa, tym przejazd jest tańszy. Jest to bardzo korzystne, zwłaszcza w przypadku długich dystansów do pokonania. Zaletą transportu za pośrednictwem kolei jest jej ogromna pojemność.
Pociąg kolejowy może jednorazowo przewieźć ogromne ilości ładunku, np. węgla. Sieć linii kolejowych jest obecnie świetnie rozwinięta, zajmuje znacznie mniej miejsca niż sieci dróg. W większych miastach buduje się metra – świetny patent na zaoszczędzenie miejsca w mieście, zatłoczone dworce i przystanki. Transport kolejowy ma jednak kilka wad. Po pierwsze, istnieje ryzyko awaryjnego hamowania lub wstrząsu, który może zniszczyć przewożony ładunek. Takie ryzyko występuje zresztą w zasadzie we wszystkich środkach transportu. Istnieje ryzyko kradzieży, znacznie większe niż w przypadku innych środków transportu. Ponadto, budowa linii kolejowej jest bardzo kosztowna i długotrwała.

Cechy charakterystyczne transportu kolejowego

Głównymi cechami charakterystycznymi dla transportu kolejowego jest masowość przewozów, sieć połączeń kolejowych, dostosowana do lokalizacji głównych rynków zaopatrzeń, a także niskie stawki przewozowe. Kolej jest bezpieczna dla środowiska, nie emituje tak ogromnej ilości szkodliwych substancji jak inne środki transportu. Do przewozu ładunku służy tzw. tabor kolejowy, składający się z taboru przewozowego oraz pojazdów pomocniczych. Tabor przewozowy składa się z pojazdów trakcyjnych, posiadających własny układ napędowy, wagonów osobowych i wagonów towarowych. Pojazdem trakcyjnym jest np. lokomotywa.

Statystyki dotyczące transportu kolejowego

Statystyki zawarte w Master Planie dla transportu kolejowe w Polsce do 2030 roku mówią o wzroście przewozów w dwóch grupach. Pierwszą z nich są przewozy na duże odległości, pomiędzy dwoma dużymi ośrodkami miejskimi, realizowane przez szybkie pociągi. Drugą grupą są przewozy aglomeracyjne, wykonywane w miastach, gdzie wybór kolei jako środka transportu jest atrakcyjna ze względu na duże natężenie ruchu drogowego. Prognozy mówią o szansie zyskania przewagi transportu kolejowego nad transportem drogowym. Wiele zalet przemawia za tym, że podróż oraz przewóz ładunków jest łatwiejszy, szybszy, bezpieczniejszy i bardziej komfortowy niż za pośrednictwem transportu samochodowego. Podstawowym warunkiem wzrostu zastosowania transportu kolejowego jest odpowiednio i zadowalająco rozwinięta infrastruktura sieci kolejowej. Infrastrukturę tę dzielimy na liniową i punktową. Punktową stanowią posterunki ruchu i punkty ekspedycyjne, liniową natomiast wszystkie drogi kolejowe, zarówno pierwszorzędne, drugorzędne, jak i infrastruktury liniowe znaczenia miejscowego.

3 komentarze:

  1. Nasza firma z kolei stawia na transport drogowy, ten w naszym przypadku jest bardziej efektywny. Każdy eksport wymaga odpowiednich dokumentów. Tak firma https://ccrw.pl/eksport-na-ukraine/ zajmuje się zajmuje certyfikacjami na wschód.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy jakoś na tych kwestiach się nie zastanawiałem, ale ogólnie sam transport jest przecież ważny. Od razu mogę każdemu polecić doskonałą firmę https://transport-gdansk.pl/ która zna się na transporcie jak mało kto.

    OdpowiedzUsuń