niedziela, 22 maja 2016

Transport materiałów sypkich


Istnieje całe spektrum materiałów, których przewożenie jest stosunkowo skomplikowane i wymaga odpowiedniego nakładu środków. Do takich trudniejszych ładunków bez wątpienia zaliczyć trzeba wszystkie transporty ciężkie i wielkogabarytowe, czyli nienormatywne. Te są zresztą bardzo ściśle regulowane konkretnymi przepisami prawnymi na temat przewozu nienormatywnego ładunku i przewoźnicy przeważnie starają się stosować do tych wytycznych, ze względu na surowe kary i wysokie mandaty za wszelkie odstępstwa od normy. Dla prowadzących przedsiębiorstwo transportowe właścicieli dbanie o odpowiedni stan techniczny pojazdów, niezbędne pozwolenia oraz przestrzeganie norm czasu pracy kierowców, to minimum niezbędne do wypełnienia. Bez tego nie można liczyć na zlecenia transportu i spedycji leków, zwierząt, materiałów budowlanych czy szybko psującego się ładunku spożywczego.

Zupełnie szczególną kategorię usług transportowych o nienormatywnych rozmiarach i gabarytach stanowi transport piachu, żwiru i innych ładunków sypkich. Przeważnie realizują go firmy transportowe w ramach realizowania większej inwestycji budowlanej, ale nie tylko. Każda większa budowla, także komunalna czy gminna, wymaga odpowiedniej ilości materiałów sypkich – piachu, żwiru, cementu, wapna i innych kruszyw budowlanych. Wszystko to sprawia, że potrzebne są firmy w danym regionie, które będą w stanie od zaraz zrealizować wszystkie zlecenia w tym zakresie. Do wykonywania usług transportu piasku potrzebne jest przede wszystkim odpowiednie zaplecze – flota pojazdów ciężarowych. Najczęściej wykorzystywane do tego celu samochody to wywrotki, które oferowane są przeważnie w wariantach dwu, trzy oraz czteroosiowych, w zależności od masy ładunku.

Obciążenie na osi

Ilość osi w transporcie piachu może mieć drugorzędne znaczenie, ze względu na to, że ten transport na mocy art. 5 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, nie musi spełniać wymogów odpowiedniego nacisku osi przy przejeździe takiego pojazdu. Oczywiście musi spełniać wszystkie pozostałe normy mówiące o nienormatywnym transporcie, ale jeśli chodzi o zachowanie odpowiedniego nacisku na jedna oś, ma to tutaj znaczenie drugorzędne. Podobnie jest zresztą w przypadku pojazdów transportujących drewno. O ile jednak definicja ładunku drewnianego nigdy w ramach prowadzonej kontroli organów do tego uprawnionych nie stanowiła żadnego wyzwania, o tyle zakwalifikowanie konkretnych materiałów jako sypkie, wymagało odpowiedniego doprecyzowania ze strony ustawodawcy.

Na mocy odpowiednich rozporządzeń udało się uściślić brzmienie art. 5 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym i odpowiednio doprecyzować, czym są materiały sypkie, przewóz których pozwala pominąć wymóg odpowiedniego nacisku na jedną oś. Zwrócono uwagę, że jest to każdy materiał sypki, występujących w drobnych cząsteczkach, niespójnych ze sobą, suchych, mających zdolność przesypywania się i przewożony luzem – nie zaś w opakowaniach umożliwiających ich policzenie i przewożenie w uporządkowanej formie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz