Istnieje całe spektrum materiałów,
których przewożenie jest stosunkowo skomplikowane i wymaga
odpowiedniego nakładu środków. Do takich trudniejszych ładunków
bez wątpienia zaliczyć trzeba wszystkie transporty ciężkie i
wielkogabarytowe, czyli nienormatywne. Te są zresztą bardzo ściśle
regulowane konkretnymi przepisami prawnymi na temat przewozu
nienormatywnego ładunku i przewoźnicy przeważnie starają się
stosować do tych wytycznych, ze względu na surowe kary i wysokie
mandaty za wszelkie odstępstwa od normy. Dla prowadzących
przedsiębiorstwo transportowe właścicieli dbanie o odpowiedni stan
techniczny pojazdów, niezbędne pozwolenia oraz przestrzeganie norm
czasu pracy kierowców, to minimum niezbędne do wypełnienia. Bez
tego nie można liczyć na zlecenia transportu i spedycji leków,
zwierząt, materiałów budowlanych czy szybko psującego się
ładunku spożywczego.
Zupełnie szczególną kategorię usług
transportowych o nienormatywnych rozmiarach i gabarytach stanowi
transport piachu, żwiru i innych ładunków sypkich. Przeważnie
realizują go firmy transportowe w ramach realizowania większej
inwestycji budowlanej, ale nie tylko. Każda większa budowla, także
komunalna czy gminna, wymaga odpowiedniej ilości materiałów
sypkich – piachu, żwiru, cementu, wapna i innych kruszyw
budowlanych. Wszystko to sprawia, że potrzebne są firmy w danym
regionie, które będą w stanie od zaraz zrealizować wszystkie
zlecenia w tym zakresie. Do wykonywania usług transportu piasku
potrzebne jest przede wszystkim odpowiednie zaplecze – flota
pojazdów ciężarowych. Najczęściej wykorzystywane do tego celu
samochody to wywrotki, które oferowane są przeważnie w wariantach
dwu, trzy oraz czteroosiowych, w zależności od masy ładunku.
Obciążenie na osi
Ilość osi w transporcie piachu może
mieć drugorzędne znaczenie, ze względu na to, że ten transport na
mocy art. 5 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011r. o zmianie
ustawy – Prawo o ruchu drogowym, nie musi spełniać wymogów
odpowiedniego nacisku osi przy przejeździe takiego pojazdu.
Oczywiście musi spełniać wszystkie pozostałe normy mówiące o
nienormatywnym transporcie, ale jeśli chodzi o zachowanie
odpowiedniego nacisku na jedna oś, ma to tutaj znaczenie
drugorzędne. Podobnie jest zresztą w przypadku pojazdów
transportujących drewno. O ile jednak definicja ładunku drewnianego
nigdy w ramach prowadzonej kontroli organów do tego uprawnionych nie
stanowiła żadnego wyzwania, o tyle zakwalifikowanie konkretnych
materiałów jako sypkie, wymagało odpowiedniego doprecyzowania ze
strony ustawodawcy.
Na mocy odpowiednich rozporządzeń
udało się uściślić brzmienie art. 5 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 18
sierpnia 2011r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym i
odpowiednio doprecyzować, czym są materiały sypkie, przewóz
których pozwala pominąć wymóg odpowiedniego nacisku na jedną oś.
Zwrócono uwagę, że jest to każdy materiał sypki, występujących
w drobnych cząsteczkach, niespójnych ze sobą, suchych, mających
zdolność przesypywania się i przewożony luzem – nie zaś w
opakowaniach umożliwiających ich policzenie i przewożenie w
uporządkowanej formie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz